Umiar w spożywaniu

Biorąc pod uwagę obfitość żywności w krajach rozwiniętych oraz fakt, że coraz więcej osób prowadzi siedzący tryb życia, wrodzone ludzkie upodobanie do smaku słodkiego powinniśmy kontrolować skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej. Wysokie wskaźniki otyłości pokazują, że więcej osób powinno skupić się na aktywnym i zdrowym trybie życia oraz zadbać o bilans energetyczny, tj. zrównoważyć kalorie spożywane i kalorie spalane dzięki aktywności fizycznej.

Ludzkie upodobanie do smaku słodkiego powinno być odpowiednio kontrolowane. Wszystkie produkty spożywcze i napoje mogą stanowić część zdrowego i aktywnego stylu życia, który obejmuje rozsądną i zrównoważoną dietę oraz regularną aktywność fizyczną. Wysokie wskaźniki otyłości u dzieci i dorosłych pokazują jednak, że większość osób powinna skupić się na zrównoważeniu kalorii spożywanych i kalorii spalanych w ciągu dnia poprzez aktywność fizyczną.

Chociaż obniżenie gęstości energetycznej produktów spożywczych mogłoby wydawać się logicznym podejściem do zapobiegania otyłości, faktem jest również, że niewygodna dieta niskokaloryczna wymagająca spożywania dużych ilości produktów nie jest zbyt atrakcyjna dla konsumentów pod względem sensorycznym. Wraz ze spadkiem gęstości energetycznej produktów żywnościowych zmniejsza się też odczucie przyjemności z jedzenia. Nowoczesny przemysł spożywczy jest jednak w stanie dostarczać smaczne produkty spożywcze i napoje o niższej gęstości energetycznej. Jednym z najlepszych tego przykładów jest rozwój składników żywności zwanych niskokalorycznymi substancjami słodzącym, które stanowią prosty sposób na ograniczenie ilości kalorii w naszej diecie bez wpływu na przyjemność wynikającą ze spożywania słodkich produktów spożywczych i napojów. Dlatego też niskokaloryczne substancje słodzące – jako element zrównoważonej diety – mogą pomóc w utrzymaniu lub utracie masy ciała.

Należy jednak zwracać uwagę na wartość energetyczną produktów. W odniesieniu do produktów, w których cukier zastąpiono substancjami słodzącymi ich wartość energetyczna powinna być mniejsza lub co najwyżej równa wartości energetycznej produktu podobnego. Zatem mimo modyfikacji dotyczącej zastosowania substancji słodzącej, niektóre z produktów mogą nadal mieć stosunkowo wysoką wartość energetyczną, np. wynikającą z zawartości tłuszczu, i przyczyniać się do przyrostu masy ciała, a przez to pogarszać kontrolę glikemii.