Fakty i mity

PRZEDSTAWIAMY PODSTAWOWE FAKTY NA TEMAT CUKRÓW…:

1. Cukry są źródłem energii, niezbędnej do funkcjonowania ludzkiego organizmu.

2. Cukry występują naturalnie w przyrodzie. Wszystkie rośliny będące środkami spożywczymi, włączając owoce, warzywa, zboża jak również mleko czy miód, zawierają naturalnie występujące cukry.

3. W codziennej diecie występuje wiele rodzajów cukrów. Są to na przykład: glukoza, fruktoza, sacharoza czy laktoza. Kiedy używamy słowa cukier myślimy o sacharozie (cukier stołowy).

4. Organizm człowieka nie odróżnia cukrów naturalnie występujących w żywności od cukrów dodanych.

5. W UE, zgodnie z Rozporządzeniem (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zawartość cukrów powinna być wyrażona jako cukry ogółem.

6. Cukry poza dostarczaniem odczucia słodkości pełnią w żywności wiele innych funkcji: nadają smak, teksturę, barwę, wydłużają okres trwałości oraz zapewniają bezpieczeństwo i odpowiednią jakość produktów spożywczych. Żaden inny pojedynczy składnik nie zastąpi w żywności i napojach tych wszystkich funkcji cukrów.

7. Przeprowadzone badania naukowe z udziałem ludzi nie potwierdzają hipotezy, że cukry mogą nas fizjologicznie uzależniać.

8. Częstotliwość spożycia węglowodanów ulegających fermentacji i brak higieny jamy ustnej są najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozwój próchnicy.

9. Cukry mogą być częścią zdrowej i zbilansowanej diety. Nadmierne spożycie kalorii pochodzących z dowolnego źródła pożywienia, w połączeniu z niedostatecznym wydatkiem energetycznym, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nadwagi, otyłości i chorób niezakaźnych.

…ORAZ NA TEMAT NISKOKALORYCZNYCH SUBSTANCJI SŁODZĄCYCH:

1. Substancje słodzące zapewniają słodki smak bez dodatku cukru i kalorii lub w połączeniu z ich bardzo małą liczbą, co pomaga konsumentom ograniczyć całkowite spożycie cukrów i kalorii. Dzięki temu substancje słodzące pomagają kontrolować masę ciała, kiedy są przyjmowane zamiast cukrów w programach odchudzania lub utrzymania wagi. Należy jednak zwracać uwagę na wartość energetyczną produktów. W odniesieniu do produktów, w których cukier zastąpiono substancjami słodzącymi ich wartość energetyczna powinna być mniejsza lub co najwyżej równa wartości energetycznej produktu podobnego. Zatem mimo modyfikacji dotyczącej zastosowania substancji słodzącej, niektóre z produktów mogą nadal mieć stosunkowo wysoką wartość energetyczną, np. wynikającą z zawartości tłuszczu, i przyczyniać się do przyrostu masy ciała, a przez to pogarszać kontrolę glikemii.

2. Substancje słodzące pomagają kontrolować cukrzycę, ponieważ niskokaloryczne substancje słodzące nie wpływają na poziom glukozy we krwi.

3. Substancje słodzące nie powodują próchnicy zębów.

4. Substancje słodzące są bezpiecznie stosowane w Europie od lat 70. XX w. Bezpieczeństwo stosowania wszystkich niskokalorycznych substancji słodzących dodawanych do żywności jest monitorowane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Eksperci EFSA analizują wyniki badań oceniających wpływ samych substancji oraz ich metabolitów na zdrowie człowieka. Analizy te są stale uaktualniane.

5. Spożywanie niskokalorycznych substancji słodzących jest czasem kwestionowane w kontekście dzieci. Jednak w 2013 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, na podstawie licznych badań dotyczących spożycia aspartamu przez dzieci w Europie stwierdził, że nawet w skrajnych przypadkach wartości ADI nie są przekraczane. W przeszłości twierdzono, że niskokaloryczne substancje słodzące (zwłaszcza aspartam) powodują zmiany zachowania u dzieci. Przeprowadzone badania nie potwierdziły tych wątpliwości. Kontrolowane próby kliniczne nie dostarczyły dowodów jakiegokolwiek behawioralnego lub neurologicznego wpływu aspartamu na zdrowe osoby dorosłe bądź dzieci, jakiegokolwiek wpływu na funkcje poznawcze bądź na zachowanie dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem nadpobudliwości i jakiegokolwiek związku pomiędzy aspartamem a występowaniem ataków u osób dotkniętych padaczką.

6. Substancje słodzące nie wpływają na apetyt, upodobanie do słodkiego smaku lub spożycie kalorii.

7. Substancje słodzące znajdują się w wielu różnych produktach, włączając w to napoje bezalkoholowe, przetwory mleczne takie jak jogurty czy lody, desery, gumy do żucia, dodatki smakowe takie jak dressingi do sałatek, musztardy i sosy oraz wiele innych produktów, w tym multiwitaminy w tabletkach do żucia, płyny do płukania ust i syropy na kaszel.

8. W Unii Europejskiej dopuszczonych do stosowania jest obecnie 11 niskokalorycznych substancji słodzących, a mianowicie: acesulfam K (E950), aspartam (E951), sól aspartamu i acesulfamu (E962), cyklaminiany (E952), neohesperydyna DC (E959), sacharyny (E954), sukraloza (E955), taumatyna (E957), neotam (E961), glikozydy stewiolowe (E960) i adwantam (E969).

9. Należy pamiętać, że ze względu na to, że aspartam jest źródłem fenyloalaniny, osoby chore na fenyloketonurię powinny wykluczyć go z diety – podobnie jak powinny ograniczać spożycie jakichkolwiek produktów zawierających fenyloalaninę.